Biblioteca Hospital 12 de Octubre

Effects of education and word reading on cognitive scores in a community-based sample of Spanish elders with diverse socioeconomic status. (Registro nro. 16954)

000 -CABECERA
Campo de control de longitud fija nab a22 7a 4500
003 - IDENTIFICADOR DEL NÚMERO DE CONTROL
Campo de control PC16954
005 - FECHA Y HORA DE LA ÚLTIMA TRANSACCIÓN
Campo de control 20220715114952.0
008 - CÓDIGOS DE INFORMACIÓN DE LONGITUD FIJA
Campo de control de longitud fija 220715b xxu||||| |||| 00| 0 eng d
040 ## - FUENTE DE LA CATALOGACIÓN
Centro transcriptor H12O
041 ## - CÓDIGO DE LENGUA
Código de lengua del texto/banda sonora o título independiente eng
100 ## - PUNTO DE ACCESO PRINCIPAL - NOMBRE DE PERSONA
9 (RLIN) 2387
Nombre de persona Contador, Israel
Término indicativo de función Neurología
100 ## - PUNTO DE ACCESO PRINCIPAL - NOMBRE DE PERSONA
9 (RLIN) 582
Nombre de persona Bermejo Pareja, Félix
Término indicativo de función Neurología
100 ## - PUNTO DE ACCESO PRINCIPAL - NOMBRE DE PERSONA
9 (RLIN) 892
Nombre de persona Benito León, Julián
Término indicativo de función Neurología
245 00 - MENCIÓN DE TÍTULO
Título Effects of education and word reading on cognitive scores in a community-based sample of Spanish elders with diverse socioeconomic status.
Tipo de material [artículo]
260 ## - PUBLICATION, DISTRIBUTION, ETC. (IMPRINT)
Nombre del editor distribuidor etc. Journal of clinical and experimental neuropsychology,
Fecha de publicación distribución etc. 2015
300 ## - DESCRIPCIÓN FÍSICA
Extensión 37(1):92-101.
500 ## - NOTA GENERAL
Nota general Formato Vancouver:
Contador I, Bermejo Pareja F, Del Ser T, Benito León J. Effects of education and word reading on cognitive scores in a community-based sample of Spanish elders with diverse socioeconomic status. J Clin Exp Neuropsychol. 2015;37(1):92-101.
501 ## - NOTA DE “CON”
Nota de "Con" PMID: 25686369
504 ## - NOTA DE BIBLIOGRAFÍA; ETC.
Nota de bibliografía etc. Contiene 54 referencias
520 ## - NOTA DE SUMARIO; ETC.
Sumario etc. Introduction: The influence of education and oral word-reading ability on cognitive performance was examined in a sample of 1510 nondemented elders differing in socioeconomic status (SES) from three Spanish communities.
Method: All individuals were enrolled in the Neurological Disorders in Central Spain, a population-based epidemiological study in central Spain. They completed a detailed demographic survey and a short standardized neuropsychological battery assessing psychomotor speed, attention, language, and memory. The Word Accentuation Test (WAT) was used as measure of oral reading ability. The influence of education and oral reading on cognitive performance was determined by multiple linear regression models, first controlling for demographics (age and sex), and subsequently for the WAT score and education. The contribution of socioeconomic conditions was addressed by stratifying the sample into groups of high and low SES.
Results: The WAT showed a significant independent effect on cognitive scores, generally greater than that predicted by demographics. The higher predictive power of oral word reading on cognitive scores compared to education was consistent across the three communities. Although the variance explained by WAT was very similar in areas with diverse SES (low vs. high), WAT scores accounted for slightly more variance in naming and memory tasks in low SES areas. In contrast, the variance explained by WAT was higher for verbal fluency and the Trail-Making Test in areas with high SES.
Conclusion: Oral word-reading ability predicts cognitive performance better than years of education across individuals with different SES. The influence of WAT may be modulated by SES and cognitive task properties.
710 ## - PUNTO DE ACCESO ADICIONAL - NOMBRE DE ENTIDAD
9 (RLIN) 267
Nombre de entidad o nombre de jurisdicción como elemento inicial Servicio de Neurología-Neurofisiología
856 ## - LOCALIZACIÓN Y ACCESO ELECTRÓNICOS
Identificador Uniforme del Recurso (URI) http://pc-h12o-es.m-hdoct.a17.csinet.es/pdf/pc/1/pc16954.pdf
Acceso Solicitar documento
942 ## - ENTRADA PARA ELEMENTOS AGREGADOS (KOHA)
Fuente de clasificación o esquema de ordenación en estanterías
Koha [por defecto] tipo de item Artículo
Suprimido en OPAC Público
Existencias
Suprimido Estado de pérdida Fuente de clasificación o esquema de ordenación en estanterías Estropeado No para préstamo Localización permanente Localización actual Fecha de adquisición Signatura completa Fecha última consulta Fecha del precio de reemplazo Tipo de item de Koha
          Hospital Universitario 12 de Octubre Hospital Universitario 12 de Octubre 2022-07-15 PC16954 2022-07-15 2022-07-15 Artículo

Con tecnología Koha