Effects of education and word reading on cognitive scores in a community-based sample of Spanish elders with diverse socioeconomic status. (Registro nro. 16954)
[ vista simple ]
000 -CABECERA | |
---|---|
Campo de control de longitud fija | nab a22 7a 4500 |
003 - IDENTIFICADOR DEL NÚMERO DE CONTROL | |
Campo de control | PC16954 |
005 - FECHA Y HORA DE LA ÚLTIMA TRANSACCIÓN | |
Campo de control | 20220715114952.0 |
008 - CÓDIGOS DE INFORMACIÓN DE LONGITUD FIJA | |
Campo de control de longitud fija | 220715b xxu||||| |||| 00| 0 eng d |
040 ## - FUENTE DE LA CATALOGACIÓN | |
Centro transcriptor | H12O |
041 ## - CÓDIGO DE LENGUA | |
Código de lengua del texto/banda sonora o título independiente | eng |
100 ## - PUNTO DE ACCESO PRINCIPAL - NOMBRE DE PERSONA | |
9 (RLIN) | 2387 |
Nombre de persona | Contador, Israel |
Término indicativo de función | Neurología |
100 ## - PUNTO DE ACCESO PRINCIPAL - NOMBRE DE PERSONA | |
9 (RLIN) | 582 |
Nombre de persona | Bermejo Pareja, Félix |
Término indicativo de función | Neurología |
100 ## - PUNTO DE ACCESO PRINCIPAL - NOMBRE DE PERSONA | |
9 (RLIN) | 892 |
Nombre de persona | Benito León, Julián |
Término indicativo de función | Neurología |
245 00 - MENCIÓN DE TÍTULO | |
Título | Effects of education and word reading on cognitive scores in a community-based sample of Spanish elders with diverse socioeconomic status. |
Tipo de material | [artículo] |
260 ## - PUBLICATION, DISTRIBUTION, ETC. (IMPRINT) | |
Nombre del editor distribuidor etc. | Journal of clinical and experimental neuropsychology, |
Fecha de publicación distribución etc. | 2015 |
300 ## - DESCRIPCIÓN FÍSICA | |
Extensión | 37(1):92-101. |
500 ## - NOTA GENERAL | |
Nota general | Formato Vancouver: Contador I, Bermejo Pareja F, Del Ser T, Benito León J. Effects of education and word reading on cognitive scores in a community-based sample of Spanish elders with diverse socioeconomic status. J Clin Exp Neuropsychol. 2015;37(1):92-101. |
501 ## - NOTA DE “CON” | |
Nota de "Con" | PMID: 25686369 |
504 ## - NOTA DE BIBLIOGRAFÍA; ETC. | |
Nota de bibliografía etc. | Contiene 54 referencias |
520 ## - NOTA DE SUMARIO; ETC. | |
Sumario etc. | Introduction: The influence of education and oral word-reading ability on cognitive performance was examined in a sample of 1510 nondemented elders differing in socioeconomic status (SES) from three Spanish communities. Method: All individuals were enrolled in the Neurological Disorders in Central Spain, a population-based epidemiological study in central Spain. They completed a detailed demographic survey and a short standardized neuropsychological battery assessing psychomotor speed, attention, language, and memory. The Word Accentuation Test (WAT) was used as measure of oral reading ability. The influence of education and oral reading on cognitive performance was determined by multiple linear regression models, first controlling for demographics (age and sex), and subsequently for the WAT score and education. The contribution of socioeconomic conditions was addressed by stratifying the sample into groups of high and low SES. Results: The WAT showed a significant independent effect on cognitive scores, generally greater than that predicted by demographics. The higher predictive power of oral word reading on cognitive scores compared to education was consistent across the three communities. Although the variance explained by WAT was very similar in areas with diverse SES (low vs. high), WAT scores accounted for slightly more variance in naming and memory tasks in low SES areas. In contrast, the variance explained by WAT was higher for verbal fluency and the Trail-Making Test in areas with high SES. Conclusion: Oral word-reading ability predicts cognitive performance better than years of education across individuals with different SES. The influence of WAT may be modulated by SES and cognitive task properties. |
710 ## - PUNTO DE ACCESO ADICIONAL - NOMBRE DE ENTIDAD | |
9 (RLIN) | 267 |
Nombre de entidad o nombre de jurisdicción como elemento inicial | Servicio de Neurología-Neurofisiología |
856 ## - LOCALIZACIÓN Y ACCESO ELECTRÓNICOS | |
Identificador Uniforme del Recurso (URI) | http://pc-h12o-es.m-hdoct.a17.csinet.es/pdf/pc/1/pc16954.pdf |
Acceso | Solicitar documento |
942 ## - ENTRADA PARA ELEMENTOS AGREGADOS (KOHA) | |
Fuente de clasificación o esquema de ordenación en estanterías | |
Koha [por defecto] tipo de item | Artículo |
Suprimido en OPAC | Público |
Suprimido | Estado de pérdida | Fuente de clasificación o esquema de ordenación en estanterías | Estropeado | No para préstamo | Localización permanente | Localización actual | Fecha de adquisición | Signatura completa | Fecha última consulta | Fecha del precio de reemplazo | Tipo de item de Koha |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hospital Universitario 12 de Octubre | Hospital Universitario 12 de Octubre | 2022-07-15 | PC16954 | 2022-07-15 | 2022-07-15 | Artículo |